Friday 25 May 2007

Flere uventede utgifter

Samme etter middag som jeg hadde postet forrige blogg, kom jentene loepende hjem med en liste fra skolen over ting de fremdeles ikke hadde.
Toeyvask saape, sandaler og kanga (et stoffstykke a la sarong som alle kvinner i Tanzania bruker til alt mulig) og hengelaaser til boksene.
Laererne hadde sagt at de maatte forte seg, saa avsted bar vi ned til markedet.

De hadde jo egentlig sandaler ('flip flops'), med de maatte da ha en spesiell type som heter 'yeboyebo' som kan minne om "crocks". De skal visst holde lenger.
Da jeg spurte hvorfor de maatte ha kangaer, var det fordi laererne syns haandklene dems var for smaa. Det saa jeg ifra til laererne at jeg ikke gaar med paa.
Hengelaaser for boksene er jo viktig slik at ting ikke blir stjaalet.
De maa ogsaa ha nattkjoler. Det faar man ikke kjoept i noen butikk i Bagamoyo, saa vi maa vente til mandag da det er det ukentlige markedet som heter TopTop. Der kan man faa tak i alt mellom himmel og jord.


Vi har ogsaa blitt tilkalt til moete med laereren til Melida. Han mener at hun ligger bak resten av klassen og foreslaar tuition.(ekstraundervising) Laereren til Mereciana dukket ogsaa opp og mente det samme. Mereciana har jeg lenge sett at trenger mye hjelp. Hun snakker 'Kiha" (stammespraaket) og har vanskelig for aa forstaa alt paa Swahili. Og naa maa de begynne aa bruke mest mulig Engelsk, saa jeg forstaar godt at det er litt vanskelig for henne.
Hun kan ha veldig godt av litt ekstra oppfoelging.
Hun har forresten vist veldig positiv femgang naar det gjelder skrivingen!
Naar det gjelder Melida tror jeg det handler mer om at de starter i andre termin saa hun har gaatt glipp av tre mnd av skoleaaret og ligger dermed bak. Hun laerer fort og jeg tror at hun bare maa ta i et godt tak for aa ta igjen de andre. Med litt ekstraundervisning paa ettermiddagene tror jeg det skal gaa veldig fint.

God helg alle sammen!

No comments: